اجرای طرح‌های جایگزین برای تامین آب پایدار شهر تبریز/ مشکلات آبرسانی رو به اتمام است
اجرای طرح‌های جایگزین برای تامین آب پایدار شهر تبریز/ مشکلات آبرسانی رو به اتمام است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای طرح های جایگزین برای تامین آب پایدار شهر تبریز، از اتمام مشکلات آبرسانی خبر داد.

به گزارش اعتدال نیوز- روز ؛ محمد خانی در جلسه اول سلسله نشست های رسانه ای “به سوی قله” در جمع خبرنگاران با اشاره به مصرف ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب طی سال در استان گفت: استان ما، ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته با کاهش بارندگی مواجه بوده و در دراز مدت نیز میزان بارندگی، ۳۰ درصد کاهش داشته است. وی ادامه داد: حوزه سد نهند یکی از منابع تامین کننده آب شرب تبریز و سد ستارخان اهر به صورت توده ای بالای ۵۰ درصد با عدم بارش مواجه شده که اتفاق بسیار نادری است. در نتیجه سد نهند با ظرفیت ۲۴ میلیون مترمکعب برای اولین بار در ۲۷ سال گذشته به طور کامل خشک و از مدار بهره برداری خارج شد.

خانی با اشاره به اجرای پروژه های جایگزین از اسفند ۱۴۰۱ گفت: در صورتی که شاهد اجرای این نوع پروژه های جایگزین نبودیم، به احتمال زیاد، در اواخر اردیبهشت ماه، بحران های شدید آبی در استان داشتیم. تامین آب جایگزین از طریق چاه های هروی و سعیدآباد، چاه مارالان و چاه های شهرک شهید سلیمانی از جمله این امور بود که این طرح ها برای تامین آب در قسمت جنوبی شهر کارگشا بوده اما برای آب شمال شهر به دلیل فرسودگی لوله های خطوط انتقال، با مشکل مواجه شدیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی ادامه داد: تلاش شد تا کار دو سال را در چهار ماه به اتمام برسانیم که این امر سبب تبدیل یکسری تهدیدها به فرصت شد تا بتوانیم طرح های جایگزین را عملیاتی کنیم. وی با بیان اینکه هم اکنون آب ۹۹ درصد از شهر، پایدار بوده و یک درصد باقیمانده مشکل فنی دارد، گفت: البته باید شاهد اقدامات درازمدت برای تامین آب سد نهند بوده و استفاده از چاه های عمیق را به عنوان منبع استراتژیک در نظر گرفته و آن را راهکار نهایی ندانیم.

خانی تاکید کرد: هم اکنون مشکل اصلی تامین آب، حل شده و پس از این شاهد مشکلات آبرسانی در تبریز نخواهیم بود.

گفتنی است نخستین جلسه از سلسله نشست های رسانه ای «به سوی قله» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و با حضور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان و فعالان عرصه رسانه برگزار شد.