امام جمعه تبریز الگویی برای سایر مسئولین // مدیریت زمان، راهکار اساسی برای کاهش بار شبکه برق
امام جمعه تبریز الگویی برای سایر مسئولین // مدیریت زمان، راهکار اساسی برای کاهش بار شبکه برق
امام جمعه تبریز در خطبه‌های نماز جمعه این شهر در اقدامی پسندیده به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق دستور داد لوسترهای مصلا را خاموش کنند.

به گزارش اعتدال نیوز- روز ، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در آغاز خطبه‌های نماز جمعه این شهر در اقدامی مورد پسند به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق دستور داد لوسترهای مصلای امام خمینی(ره) تبریز را خاموش کنند. پیش از این نیز امام جمعه تبریز با اقدامات خود مورد توجه قرار گرفته و در رسانه ها بازتاب بسیاری پیدا کرده بود.

بحث مدیریت مصرف برق یکی از موضوعاتی است که هر ساله مورد توجه قرار گرفته و وزارت نیرو در خصوص تحقق برنامه های ارائه شده مدیریت مصرف اقدام به اعمال طرح های تشویقی کرده است. با توجه به این مساله اقدام پسندیده امام جمعه تبریز در راستای صرفه جویی در مصرف برق جزو اقداماتی بوده که حاوی پیامی مهم برای همه مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی در راستای تاکید بر اهمیت مدیریت مصرف برق و حرکت در این مسیر بوده تا برای صرفه جویی مصرف برق در جامعه الگو باشند.

*** برگزاری نخستین رویداد تحقیقاتی ارتباط صنعت برق و دانشگاه

نخستین رویداد تحقیقاتی ارتباط صنعت برق و دانشگاه به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.

نشست تخصصی معرفی و گسترش همکاری‌های پژوهشی بین اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان و صنعت برق استان در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تبریز برگزار شد. هدف از برگزاری این نشست تخصصی توسعه ارتباط صنعت برق و دانشگاه، معرفی و گسترش همکاری‌های پژوهشی مشترک، آشنایی مدیران، کارشناسان صنعت برق و اساتید و محققان دانشگاه‌های استان با ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، نیازها و همفکری، انتقال تجربه و دانش بود.

طی این مراسم اعضای حاضر به ارائه نکته نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند و خواستار توسعه گسترش همکاری‌های بیشتر پژوهشی دانشگاه‌های استان و صنعت برق شدند.

*** مدیریت زمان، راهکار اساسی برای کاهش بار شبکه برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز گفت: به‌منظور کاهش بار شبکه برق در ساعات اوج مصرف، مدیریت در زمان استفاده از این انرژی اساسی‌ترین راهکار است.

عباس حسامی اظهار کرد: انرژی برق یک خدمت تلقی می‌شود؛ اما کالای گران‌بهایی است که به سختی تولید و توزیع می شود. وی با بیان اینکه بیشترین مصرف برق در ساعات خاصی از روز اتفاق می افتد، افزود: دلیل این مسئله استفاده همزمان مشترکان در تعرفه های مختلف از این انرژی ارزشمند بوده که موجب افزایش فشار بر شبکه و بروز ناترازی و اختلال می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز با بیان اینکه نوع مصارف حوزه برق تبریز شامل ۳۵ درصد مسکونی، ۳۵ تا ۳۶ درصد صنعتی و بقیه مربوط به سایر تعرفه‌هاست، ادامه داد: به‌منظور جلوگیری از بروز ناترازی‌ها در شبکه در کنار برنامه‌ریزی برای تأمین برق موردنیاز، مدیریت زمان مصرف برق راهکاری اساسی برای پیشگیری از فشار بر شبکه و کاهش بار است. وی با تأکید بر لزوم تبین راهکارهای استفاده بهینه انرژی برق در جامعه بیان کرد: در راستای مدیریت زمان مصرف و جابه جایی بار به ساعات غیر اوج مصرف مشترکان می توانند از لوازم برق غیرضروری در ساعات غیرپیک استفاده کنند.

*** هوش مصنوعی به سامانه ۱۲۱ برق تبریز رسید

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز گفت: برای بهبود و کاهش زمان پاسخ‌دهی به مشترکان، مرکز ۱۲۱ شرکت توزیع نیروی برق تبریز اقدام به استفاده از فنّاوری‌های جدید از جمله هوش مصنوعی کرده است.

عباس حسامی در خصوص بهره‌مندی از فناوری‌های نو در ارائه خدمات مشترکین، اظهار کرد: این شرکت به‌صورت شبانه‌روزی با تلاش همکاران در شهرستان‌های تبریز، اسکو و آذرشهر با بیش از یک میلیون مشترک خدمات ارائه می‌کند. وی افزود: در راستای خدمت‌رسانی به مشترکان محترم این شرکت از طریق سامانه فوریت‌های برق ۱۲۱، با کنترل شبکه فشارضعیف به‌صورت شبانه‌روزی، پاسخ‌دهی به مشتریان و اعلام خاموشی‌های کلی با اعلام مناطق اتصال در شبکه، قطع روشنایی معابر اعلام و اطلاع‌رسانی حوادث، اعلام سرقت شبکه، هماهنگی گشت‌های شبانه همکاران بهره‌برداری، پایش نقاط حادثه‌خیز و ارائه گزارش‌های روزانه مدیریتی و ارسال پیامک‌های اطلاع‌رسانی به‌منظور بهبود عملکرد ادارات بهره‌برداری در امور تابعه در خدمت مردم عزیز است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز با اشاره به افزایش حجم تماس‌های ورودی سامانه فوریت‌های برق، ادامه داد: افزایش مصرف برق در ایام پیک تابستان باعث اخلال در شبکه برق برخی از نقاط شهر شده و به‌تبع این موضوع مشترکان اقدام به تماس با مرکز ۱۲۱ کرده و موجب افزایش حجم بالای تماس‌ها در برخی ساعات و ایجاد صف‌های طولانی در پاسخ دهی شده و روند ارائه خدمت را با مشکل مواجه می‌کنند. وی اضافه کرد: برای بهبود و کاهش زمان پاسخ‌دهی به مردم، مرکز ۱۲۱ شرکت توزیع نیروی برق تبریز اقدام به استفاده از فنّاوری‌های جدید از جمله هوش مصنوعی در خصوص اعلام وضعیت بیش از ۳۰۰ نقطه کرده است.

حسامی بیان کرد: باتوجه‌به بهره‌مندی از فناوری‌های نو در صورت تماس تلفنی مردم با سامانه ۱۲۱، سیستم IVR به‌صورت خودکار با شناسایی منطقه تماس‌گیرنده پیش از اتصال مشترک با اپراتور وضعیت موجود در شبکه آن منطقه را اعلام می‌کند. وی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی در پاسخ‌دهی به مشترکان، باعث کاهش ترافیک و مدت‌زمان در جواب‌دهی همکاران اپراتور سامانه ۱۲۱ می‌شود

*** تامین روشنایی معابر منتهی به مجتمع شهید تجلایی با اعتباری بالغ بر ۵۴۹ میلیون ریال

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز گفت: تامین روشنایی معابر منتهی به مجتمع شهید تجلایی در مارالان با اعتباری بالغ بر ۵۴۹ میلیون ریال به بهره برداری رسید.

عباس حسامی اظهار کرد: به منظور تسهیل در تردد شهروندان، پروژه تامین روشنایی معابر منتهی به مجتمع شهید تجلایی در مارالان در حوزه امور برق ائل گلی توسط امور توسعه و بهسازی شبکه این شرکت انجام شد. وی افزود: طی این طرح ۱۳۵ متر کابل خودنگهدار سه سیمه نمره ۲۵ احداث و ۳ اصله تیر ۹/۴۰۰ و ۲ اصله تیر ۹/۲۰۰ نصب و احداث شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز ادامه داد: در مجموع اقدامات انجام شده این پروژه با اعتبار ۵۴۹ میلیون و ۹۸۸ هزار ریال اجرا شده است.

*** اصلاح و تبدیل شبکه ۲۰ کیلوولت هوایی به زمینی با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز گفت: پروژه اصلاح و تبدیل شبکه ۲۰ کیلوولت هوایی به زمینی در جاده تهران با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به بهره برداری رسید.

عباس حسامی اظهار کرد: پروژه اصلاح و تبدیل شبکه ۲۰ کیلوولت هوایی به زمینی در جاده تهران در محدوده امور برق باغمیشه انجام شد. وی افزود: این طرح با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد و ۴۲۳ میلیون ریال توسط امور توسعه و بهسازی شبکه اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز ادامه داد: طی این پروژه ۴ اصله تیر ۱۲/۸۰۰ و ۵ اصله تیر ۱۵/۱۲۰۰ احداث شده است. وی اضافه کرد: یک هزار و ۲۳۵ متر کابل ۲۰ کیلوولت مونوفاز نمره ۲۴۰ جهت اصلاح مسیر نیز طی این پروژه احداث و به بهره‌برداری رسید.

*** پشتیبانی پدافند غیرعامل برای حفظ پایداری برق طی سفر اخیر ریاست‌جمهوری

رئیس مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز گفت: طی سفر اخیر ریاست‌جمهوری به تبریز به‌منظور حفظ و پایداری شبکه برق از محل بازدید به لحاظ پدافند غیرعامل اقدامات لازم با تلاش همکاران شرکت انجام شد.

ناصر عبایی دررابطه‌با اقدامات پدافندی طی سفر اخیر رئیس‌جمهوری به تبریز، اظهار کرد: طی این سفر ضمن تشکیل اکیپ‌های عملیاتی به‌منظور پایداری شبکه و بالابردن ضریب اطمینان شبکه مطابق با برنامه سفر ریاست محترم جمهوری، با تلاش همکاران شرکت برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده بود. وی افزود: به‌منظور تأمین و حفظ پایداری برق محل‌های بازدید ریاست‌جمهوری در چرم شهر، تراکتورسازی، ماشین‌سازی، مقبره الشعراء، مصلی حضرت امام، ایستگاه راه‌آهن خاوران، مجتمع آذرآب، مجتمع شهید سلیمانی و استانداری و فرمانداری، ژنراتورهای ثابت و سیار مستقر و بازدید، تست و راه‌اندازی شد.

رئیس مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز با اشاره به تشکیل گشت‌های شبانه‌روزی محل استقرار اکیپ‌های عملیاتی، اضافه کرد: به‌منظور نحوه راه‌اندازی ژنراتورهای مدیریت بحران و پاسخگویی و واکنش در شرایط اضطراری به‌صورت چهره‌به‌چهره آموزش‌های لازم به اکیپ‌های عملیاتی ارائه شد. وی ادامه داد: پشتیبانی‌های لازم از شبکه برق با ایجاد تابلوهای توزیع در مناطق حضور ریاست محترم جمهور انجام شده است.

*** اجرای پروژه شبکه زمینی کوچه پاساژ با یک میلیارد و۲۸۰ میلیون ریال اعتبار

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز گفت: پروژه تبدیل شبکه هوایی به زمینی در کوچه پاساژ با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ۲۸۰ میلیون ریال اجرا شده است.

عباس حسامی در خصوص پروژه تبدیل شبکه هوایی به زمینی در کوچه پاساژ اظهار کرد: این پروژه به طول فیزیکی ۱۶۹متر در محدوده امور برق گلستان با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون ریال اجرا شده است. وی با بیان اینکه طی این پروژه ۶۷ متر کابل کشی فشار ضعیف زمینی و ۸۰ متر کابل کشی فشار ضعیف بر روی دیوار اجرا شده است. افزود: ۲دستگاه پیلار ۲۷ و ۱۸ فیوز، ۳ دستگاه جعبه فیوز ۱۲تایی نصب شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز ادامه داد: در ادامه اجرای این پروژه ۲اصله تیر بتنی و یک دستگاه پیلار ۱۸فیوز اسقاطی در کوچه پاساژ جمع آوری شده است.

*** قدردانی شهردار تبریز از مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شهرستان

شهردار تبریز طی لوح‌های جداگانه از مدیرعامل و همکاران شرکت توزیع نیروی برق در خصوص پروژه مسیرگشایی شهید علیپور قدردانی کرد.

یعقوب هوشیار دررابطه‌با اقدامات انجام شده توسط این شرکت در ساماندهی و تأمین روشنایی معابر، پروژه مسیرگشایی شهید علیپور از مهندس حسامی مدیرعامل شرکت قدردانی کرد. وی همچنین طی لوایحی جداگانه از سالک یعقوبی، مدیر امور برق روشنایی، علیرضا شفاعت قراملکی، مدیر امور توسعه و بهسازی شبکه، رضا یگانه، رئیس اداره توسعه و بهسازی شبکه، علی شجاعی نماینده شرکت توزیع نیروی برق در شهرداری تبریز و سید ایوب پیروز پناه، سیمبان شرکت توزیع نیروی برق تبریز قدردانی کرد.

پروژه تأمین انشعابات و روشنایی مسیر شهید علیپور با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال با مشارکت شرکت توزیع نیروی برق و شهرداری تبریز انجام شده است.

در راستای اجرای این پروژه، ۲۲۵ متر کابل خودنگهدار فشارضعیف هوایی و ۲۱۰ متر کابل کشی آلومینیومی فشارضعیف زمینی احداث و ۴۴۰ متر کابل آلومینیومی جابه‌جا شده است.