کامپوزیت جاذب ماده بودار کننده گاز طبیعی امتحان عملی خود را پس داد
کامپوزیت جاذب ماده بودار کننده گاز طبیعی امتحان عملی خود را پس داد
کامپوزیت جاذب ماده بودار کننده گاز طبیعی که به عنوان اختراع پژوهشی شرکت گاز استان آذربایجان شرقی ثبت شده است در مانور سطح A این شرکت به صورت عملی مورد تست قرار گرفت.

به گزارش اعتدال نیوز – روز ، مدیرعامل شرکت در این خصوص گفت: جاذبهای کامپوزیتی در دو شکل پودری و صفحه ای و با مد نظر قراردادن ملاحظات محیط زیستی برای امحا و بازیابی، با تکیه بر نانو فناوری تهیه شده و پس از بررسی میدانی ، عملاً در مانورهای سطح کلان شرکت مورد ارزیابی قرار گرفته است.

نادر کمالی افزود: در فرآیند توزیع گاز در داخل شهر،  امکان ریزش مواد بودار کننده از بشکه های حاوی آن در زمان حمل و انتقال وجود داشته و با ایجاد بوی بسیار نامطبوع و زننده باعث ایجاد نگرانی و شبهه درخصوص نشت گاز و نیز اثرات نامطلوب بر سلامت کارکنان و محیط زیست می شود که با ثبت اختراع جاذب های کامپوزیتی و ارزیابی های صورت پذیرفته در مانور بحران ریزش مرکاپتان نشان داد که این کامپوزیت ها بصورت کامل قادر به از بین بردن بوی نامطبوع ناشی از ماده بودارکننده است. وی  تصریح کرد: نتایج طرح های پژوهشی دانش بنیان و اختراعات ثبت شده به دلیل انطباق با نیازهای اجرایی در حوزه گاز، بسیار کاربردی و ارزشمند است.

*** مانور سطح A شرکت گاز استان آذربایجان شرقی با موفقیت برگزار شد

رئیس امور HSE و پدافند غیرعامل این شرکت با اشاره به اهمیت مانورهای اجرایی در حفظ آمادگی و مدیریت بحران گفت: برگزاری مانورهای تمرینی علی الخصوص در سطوح کلان که مستلزم هماهنگی های بین دستگاهی و همکاری های بیشتر است، زمینه آمادگی های ضمنی، شناسایی نقاط قوت و ضعف عملکرد اجرایی، ارزیابی و بازبینی فلوچارت ها و روش های اجرایی و بکارگیری شیوه های نوین در مدیریت کارآمد بحران را فراهم می سازد.

سید نوح نبی با اشاره به اینکه گاز طبیعی خالص و فاقد بو است و برای تشخیص نشت ماده ای بودار کننده با عنوان مرکاپتان به گاز اضافه می شود، افزود: این مانور با سناریوی نشت و ریزش مرکاپتان که ماده ای شیمیایی و اشتعال پذیر بوده و در صورت عدم کنترل دوز مورد استفاده منجر به آلودگی زیست محیطی و خطرآفرین است، اجرایی شده است.

رئیس تدارکات و عملیات کالای شرکت درخصوص این مانور تصریح کرد: بر اساس سناریوی تنظیمی پس از ریزش مرکاپتان، ضمن تعمیر و جلوگیری از انتشار بیشتر بودارکننده گاز طبیعی با بکارگیری جاذب در اسرع وقت نسبت به جمع آوری این مواد اقدام شده تا با مدیریت صحیح از بروز آتش سوزی این ماده قابل اشتعال جلوگیری شود.

مهدی خسروشاهی خاطرنشان کرد: با اجرای این سناریو، ماده جاذب مرکاپتان که جزء اختراعات پژوهشی این شرکت بوده است با موفقیت تست شد.

لازم به ذکر است مانور سطح A شرکت گاز استان آذربایجان شرقی با سناریوی ریزش مرکاپتان (بودار کننده گاز ، اقدامات بعد از ریزش و مهار آن با حضور مدیریت بحران استانداری، مدیریت بحران استان آذربایجان غربی، مدیریت پدافند غیرعامل، اورژانس، آتش نشانی در شهر خسروشاه با موفقیت برگزار شده است.