راه اندازی شهرک فراوری سیر در تیمورلو
راه اندازی شهرک فراوری سیر در تیمورلو
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: جشنواره های بخش کشاورزی همچون سیر باید به صورت علمی برگزار شود.

به گزارش اعتدال نیوز- روز ؛ اکبر فتحی، در پنجمین جشنواره سیر تیمورلو – قراغیل که در سالن ورزشی شهدای تیمورلو برگزار شد، گفت: سطح زیر کشت محصول سیر استان حدود ۸۲۰ هکتار بوده و سالانه ۲۴ هزار تن محصول از این اراضی برداشت می‌شود. جایگاه استان از لحاظ سطح زیر کشت سیر در کشور رتبه ششم و از لحاظ میزان تولید نیز رتبه چهارم را دارا است.

وی با اشاره به ویژگی‌های محصول سیر، افزود: سیر، محصولی است که مقاومتش نسبت به ناملایمات محیطی زیاد بوده و آب کمتری نسبت به سایر محصولات سبزی و صیفی لازم دارد. این محصول کشت پاییزه دارد و به علت زودرس بودن آن در خردادماه قابل برداشت است.

وی افزود: عمده محصول تولیدی سیر استان در خود استان یا استان‌های همجوار مصرف شده و در مواقعی مقصد مصرف آن عراق است. سیر ارقامی داشته و در استان ما نیز ارقام سیر محلی، صورتی، قرمز، سفید و رقم آذر کشت می‌شود ولی بیش از ۸۰ درصد اراضی به زیرکشت سیر صورتی می‌رود.

فتحی خاطرنشان کرد: عمده مشکل موجود در مورد محصول، عدم وجود واحدهای سیر خشک کنی و ماشین آلات بسته بندی در شهرستان‌های تولید کننده است؛ عمده مشکل دیگر این بخش، عدم مکانیزه شدن و استفاده از ادوات کشاورزی است چرا که در تیمورلو، قطعات اراضی کوچک به زیر کشت سیر می‌رود و بایستی یکجا زراعی و یکجا کشتی انجام گیرد.

وی با اشاره به راه اندازی شهرک فراوری سیر در تیمورلو، ادامه داد: فرآوری سیر در شهرکی که ایجاد خواهد شد انجام می گیرد و این شهرک به صورت تعاونی خواهد بود.

وی با اشاره به جشنواره امروز درباره سیر تیمورلو، گفت: باید جشنواره‌ها را به همایش تبدیل کنیم و مقاله‌های علمی در این همایش‌ها ارائه شود و مراکز علمی نیز برای پیشرفت بیشتر این موضوع تلاش کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: سیر در الگوی کشت قرار گرفته است و سعی می‌کنیم به عنوان یک محصول کم آب بر به جای محصولات پر آب بر جایگزین شود و کشت آن افزایش یابد.