دست‌هایی مانع عملیاتی‌ شدن دستور آیت‌الله رئیسی برای آذربایجان هستند
دست‌هایی مانع عملیاتی‌ شدن دستور آیت‌الله رئیسی برای آذربایجان هستند
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌ شرقی گفت: دست‌هایی در کار است تا مانع عملیاتی شدن دستور و فرمان آیت‌الله رئیسی برای آذربایجان‌ شرقی شوند.

به گزارش اعتدال نیوز- روز از تبریز، حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز با اشاره به مزایای اصلاح ساختار شرکت ملی مس ایران بر مبنای تمرکززدایی (تشکیل شرکت مس آذربایجان) اظهار کرد: برخورداری کشور از منابع غنی معدنی به عنوان یک مزیت غیرقابل انکار این بخش را به طور بالقوه به یکی از بخش‌های پیشران اقتصاد ایران تبدیل کرده است تا جایی که می‌توان گفت این بخش با توجه به ظرفیت بالای خود می‌تواند هم‌تراز چاه‌های نفت و گاز کشور به عنوان موتور محرکه و رشد و توسعه اقتصادی در کشور نقش داشته باشد. وی افزود: آیت الله رئیسی رئیس جمهور محترم در سفر اول به آذربایجان‌شرقی در بازدید از مس سونگون و در جمع کارگران این واحد و در پاسخ مطالبات کارگران دستور و فرمان بر تمرکززدایی معدن و مس سونگون را صادر کردند تا در خود استان مدیریت و اداره شود.

آل‌هاشم خاطرنشان کرد: ما نظرمان برای تمرکززدایی نه تنها این استان بلکه در هر استانی اگر همچنین معدنی دارد باید در همان استان مسائل آن مدیریت شود و این اصل تمرکزدایی در دولت است.

امام جمعه تبریز مالیات و ارزش افزوده و عواید ناشی از سپرده‌گذاری کلان در بانک‌های استان برای اخذ وام که موجب افزایش فعالیت‌های اقتصادی می‌شود، انتقال فعالیت‌های بازرگانی همچنین خرید مواد اولیه مورد نیاز به شرکت‌های منطقه‌ای و تاثیر مستقیم آن بر احیای صنایع مرتبط آن در استان‌ها انجام می‌گیرد، عواید ناشی از انجام مسؤولیت‌های اجتماعی شرکت ملی مس  که به دلیل استقرار شرکت منطقه‌ای( اعم از ساخت بیمارستان، مدرسه، راه و مدرسه و …) باید در همان استان مورد استقاده قرار گیرد و عواید ناشی از گردش مالی حساب‌ها را از جمله عواید و سود‌ تشکیل منطقه‌ای مس اعلام کرد.

وی  از آقای خرّم استاندار آذربایجان‌شرقی که در زمینه تمرکززدایی و تشکیل شرکت مس منطقه‌ای  تلاش‌های زیادی کرده‌اند تشکر کرد و گفت: در این ارتباط  اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز همراهی لازم را کرده‌اند.

امام جمعه تبریز ادامه داد: جناب آقای وزیر صمت ضمن انتصاب و انتخاب شما را به عنوان وزیر جدید صمت تبریک عرض می‌کنم اما در خواست می‌کنم شما مواظب باشید دست‌هایی در کار است تا نگذارند تمرکززدایی در مس که دستور و فرمان صریح رئیس جمهور در جمع کارگران معدن سونگون بود، انجام شود.

آل‌هاشم از وزیر صمت خواست برای عملیاتی کردن فرمان ریاست جمهوری ایران عنایت ویژه‌ای داشته باشد.

این گزارش حاکی است، رئیس جمهور در خرداد ۱۴۰۱ در سفر به آذربایجان‌شرقی و در جریان بازدید از مس سونگون و با حضور در جمع کارگران آن به عنوان بزرگترین معدن شمال‌غرب کشور در جریان مشکلات معدن و ‌مطالبات کارگران قرار گرفت همچنین با حضور در مجتمع مس سونگون از روند استخراج و تولید این محصول معدنی بازدید و دستور تشکیل شرکت مس آذربایجان را صادر کرد، شرکتی که با وجود پیگیری‌های متعدد چندین ساله در این زمینه تا امروز سنگ‌اندازی و مقاومت‌های پیدا و پنهانی در مسیر شکل‌گیری آن صورت گرفته است.

معدنی که انتفاع مردم منطقه آذربایجان‌شرقی از درآمدهای سرشار آن در دیار زرخیز آذربایجان یکی و شاید مهم‌ترین مطالبه در جریان سفر استانی رئیس دولت سیزدهم محسوب می‌شد و عزیمت بلافاصله آیت‌الله رئیسی در خرداد سال ۱۴۰۱ به این منطقه نیز نشان از به رسمیت شناخته شدن این مطالبه به‌حق از سوی عالی‌ترین مقام اجرایی کشور داشت.

محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور در ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ در شب سفر دوم  رئیس جمهور به آذربایجان‌شرقی در توئیتی  نوشت: با دستور رئیس جمهور، در پاسخ به مطالبات مردم عزیز آذربایجان‌شرقی و در راستای اجرای مصوبات دور اول سفر هیات دولت به استان، شرکت «مس سونگون آذربایجان»  تشکیل شد و فعالیت خود را آغاز کرد.

یکی از وعده‌های رئیس جمهور در دور اول سفر به آذربایجان‌شرقی که در پی مطالبات مردم این استان مطرح شده بود این بود که یک شرکت مستقل در معدن مس سونگون که از نظر مقیاس و اقتصادی به عنوان یک معدن بزرگ به شمار می‌رود، تشکیل شود.

سخنان امروز نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و  برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاکی از این است که این امر تحقق نیافته تنها در حد اعلام مانده است و مردم آذربایجان‌شرقی انتظار دارند رئیس جمهور همانطوریکه در جمع مردم تبریز در محوطه ارگ تبریز تشکیل مس آذربایجان را به عنوان خبر خوش و مطالبه به حق مردم آذربایجان دانستند و اعلام کردند اجرایی شود و در حد سخن نماند.

این گزارش حاکی است، مجتمع مس سونگون از جمله ظرفیت‌های معدنی ایران در کلاس جهانی است که با آغاز به کار دولت سیزدهم گام‌های جدی برای تحقق مطالبه مردم آذربایجان‌شرقی از آن همچون تصویب و ابلاغ طرح‌های توسعه به ارزش ۱۸۰ میلیارد تومان، تشکیل شرکت مس آذربایجان، تکمیل طرح تولید مس کاتدی به روش هیپ لیچینگ، انجام مسؤولیت‌های اجتماعی در حوزه.های ورزشی، راه‌سازی، آب رسانی، تصفیه‌خانه فاضلاب و…برداشته شده است.

معدن مس سونگون ورزقان یک درصد ذخیره مس دنیا و ۵۲ درصد ذخایر مس کشورمان را در دل خود جای داده و معدنی واقع در یک منطقه کوهستانی در شمال‌غرب ایران بر روی کمربند مس جهانی با ذخیره بیش از یک میلیارد تن و ذخیره قابل استخراجی در حدود ۷۹۶ میلیون تن، معدنی بر روی ویرانه‌های روستای تخریب شده روستای سونگون در ۱۳۰ کیلومتری تبریز و ۳۰ کیلومتری شهرستان ورزقان است که تخمین‌ها در مورد مجموع کل ذخایر قطعی، احتمالی و ممکن آن عددی در حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن سنگ مس با عیار ۰/۶۱ درصد است.