اعلام جهت گیری و اولویت های شورای فرهنگ عمومی استان در سال ۱۴۰۲ // بنیاد بین المللی غدیر اقدامات مناسبی انجام داده است
اعلام جهت گیری و اولویت های شورای فرهنگ عمومی استان در سال ۱۴۰۲ // بنیاد بین المللی غدیر اقدامات مناسبی انجام داده است
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه بنیاد بین المللی غدیر در چند سال اخیر اقدامات قابل قبولی انجام داده است، بر برگزاری باشکوه جشن های عید غدیر خم در مساجد و محلات و مناطق مختلف استان تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم در یکصد و هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان که در محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برگزار شد اظهار داشت: جشن های غدیر با عزم و همت تمام نهادها و دستگاههای استان به صورت باشکوه برگزار شود و پس از روز مباهله عزاداری و استقبال از محرم آغاز گردد.
وی تصریح کرد: با تاکید و پیگیری های انجام شده خوشبختانه در چند سال اخیر برگزاری عزاداری در ایام غدیر منتفی شده  است.
حجت الاسلام آل هاشم  از فرهنگ نادرست عزاداری در ایام عید غدیر انتقاد کرد و با تاکید بر اینکه عید غدیر یکی از بزرگترین اعیاد ماست خاطر نشان کرد: این اقدام، حرکت مناسبی نیست و همه عزاداری‌ها باید بعد از روز مباهله باشد تا جشن‌های عید غدیر به صورت باشکوه برگزار شده و پس از آن، عزاداری‌های استقبال از محرم آغاز شود.
وی تاکید کرد: بنیاد بین المللی غدیر در چند سال اخیر اقدامات مناسبی را انجام داده اما برگزاری آیین های عید غدیر تنها وظیفه بنیاد غدیر نیست و همه باید پای کار باشند.
نماینده ولی فقیه در استان همچنین از ادارات و نهادها خواست تا آیین های سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) را به صورت باشکوه برگزار کنند.

*** اعلام جهت گیری و اولویت های شورای فرهنگ عمومی استان در سال ۱۴۰۲

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در جلسه یکصد و هشتم شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان شرقی اولویت‌های این شورا را اعلام کرد.
“سیدمحمدحسین بلاغی” در این جلسه رویکرد و راهبردهای استخراج شده از متن تحلیلی وقایع سال  ۱۴۰۱ را شامل: تقویت رویکرد ایجابی و ترویجی در حوزه مسائل فرهنگی اجتماعی ، تقویت سواد دینی، فرهنگی و مهارت های ارتباطی ، خلق و تقویت جاذبه‌های سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی ، توجه لازم به مطالبات و افکار عمومی ، توجه جدّی به مسائل زنان و خانواده  و تقویت گفتمان عقلانیت عنوان کرد.
وی در ادامه به رویکرد و راهبردهای پیشنهادی از سوی کارگروههای شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت:  غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و جوانان ،  ارزیابی و جهت دهی به اعتبارات فرهنگی استان، تاکید بر عدالت و ایجاد فرصت های برابر برای اقشار مختلف و پیگیری موضوع پیوست نگاری فرهنگی برای طرح های مهم استان از جمله این پیشنهادات است.
بلاغی همچنین با اشاره به موضوع و شاخص های اولویت دار(مصوبه ملّی) که شامل فرهنگ کار و تولید، پایداری خانواده و زیست عفیفانه، انسجام اجتماعی و اعتماد‌ به نفس ملّی، پرهیز از اسراف و تجمّل و  افزایش سرانه تولید و مصرف فرهنگی بهینه است، پیشنهادت نهادهای مختلف استان و کارگروههای شورا در این حوزه را نیز شامل هویت فرهنگی، محلّی و بومی ـ ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی در نقشه مهندسی فرهنگی، امور عینی و نمادین: معماری و شهرسازی ـ مد و لباس، آسیب های اجتماعی استان، محیط زیست و ارزش های زیست محیطی،عقلانیت ـ عدالت ـ نظم اجتماعی، محور زیست عفیفانه و مدیریت حضور در فضای مجازی، محورانسجام و اعتماد به نفس ملّی: طرح و رفع اختلاف نظرهااز طریق گفتگوی عقلانی خرده گفتمان ها عنوان کرد.
گفتنی است در این جلسه اعضای شورای فرهنگی عمومی به بحث و تبادل نظر در مورد پیشنهادات ارائه شده پرداختند.

*** همه دستگاه‌ها در ارتباط با شورای فرهنگ عمومی مسئولیت دارند

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها در ارتباط با موضوعات شورای فرهنگ عمومی مسئولیت دارند، گفت: وظایف همه نهادها در خصوص این موضوعات مشخص شده و همه باید به وظایف خود عمل کنند.
عابدین خرّم در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان، اظهار داشت: باید اشکالات و نواقص کار نهادهای مختلف درخصوص موضوعات این شورا را شناسایی و برطرف کنیم.
وی با اشاره به اهمیت برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، گفت: سواد رسانه‌ای از نیازهای اساسی استان است که در طرح‌ها و برنامه‌ها شورای فرهنگ عمومی باید مورد توجه قرار گیرد.
خرّم اضافه کرد: در مورد جوانی جمعیت نیز قانون مسئولیت‌ها و وظایف را مشخص کرده و ما باید به دنبال برطرف کردن اشکالات احتمالی آن در عرصه عمل باشیم.