ضرورت تشکیل مجمع نویسندگان آذربایجان‌شرقی// احصاء مسائل و مشکلات اهالی قلم
ضرورت تشکیل مجمع نویسندگان آذربایجان‌شرقی// احصاء مسائل و مشکلات اهالی قلم
معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: برای سازماندهی اهالی قلم در قالب یک تشکل فعال و فراگیر باید مجمع نویسندگان آذربایجان‌شرقی تشکیل شود.

حسن گلی معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در نشست هم اندیشی با جمعی از نویسندگان کتاب، بر احصاء مسائل و مشکلات اهالی قلم و برنامه ریزی به منظور کاهش این مشکلات تاکید نمود.
گلی در این نشست که به مناسبت روز قلم برگزار گردید، با اشاره به توانمندی‌های نویسندگان و ناشرین استان در حوزه تالیف و نشر کتاب اظهار داشت: آذربایجان شرقی همواره در جمع استان‌های برتر این حوزه قرار داد و در سال گذشته ٢٠٨۵ عنوان کتاب در استان منتشر گردید و در جریان هفته کتاب ١۴٠١ به عنوان استانی که بیشترین برنامه مرتبط با هفته کتاب و کتابخوانی را برگزار نموده بود، مطرح گردید و لذا می توان گفت حال کتاب تبریز بد نیست.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن تاکید بر لزوم غنابخشی و کیفی سازی حوزه تالیف و نشر کتاب، اظهار داشت: با توجه به جایگاه رفیع تبریز در سپهر فرهنگی گذشته و حال ایران و با عنایت به تعابیر بلند مقام معظم رهبری در خصوص آذربایجان، انتظار می‌رود غالب کتاب‌های انتشار یافته در استان در تراز مکتب فاخر تبریز باشد که بایستی در این راستا اقدامات اساسی صورت گیرد که سازماندهی اهالی قلم در قالب یک تشکل فعال و فراگیر می تواند در تحقق این مهم موثر باشد.
گلی با انتقاد از عدم وجود چنین تشکلی با عضویت نویسندگان کتاب بر آمادگی کامل اداره کل جهت پشتیبانی همه جانبه به منظور ایجاد مجمع نویسندگان استان تاکید نمود و اظهار داشت: راه اندازی چنین مجموعه ای می تواند به برگزاری کارگاه های آموزشی، هم افزایی نویسندگان، الویت سنجی و تخصصی سازی امور، کاهش چالش‌های عرضه کتاب و مسائلی از این دست کمک نماید.
معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همچنین با استقبال از انتشار کتاب‌های ترکی اظهار داشت : با توجه به لهجه های مختلف ترکی و نظر به اینکه این زبان در کشورهای مختلف همسایه با چالش تغییرات مکرر الفبا و برخی عوامل دیگر بوده است، اظهار داشت : معیار در رسم الخط و اصطلاحات مورد استفاده در کتب ترکی، ترکی اصیل آذربایجان ایران و لهجه تاریخی تبریز می باشد.
گفتنی است در این نشست مؤلفین حوزه های مختلف ادبیات و علوم انسانی از جمله علوم سیاسی و روابط بین الملل، داستان، رمان، ادبیات کودک و نوجوان، حوزه تاریخ و اجتماع و… حضور داشتند که به ابراز نکته نظرات خود پرداختند و غالبا از ایده تاسیس مجمع نویسندگان استان اسقبال نمودند