نرخ بیکاری آذربایجان شرقی پایین تر از متوسط کشوری است/ افتتاح ۲۸ طرح در بخش تعاون
نرخ بیکاری آذربایجان شرقی پایین تر از متوسط کشوری است/ افتتاح ۲۸ طرح در بخش تعاون
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی، نرخ بیکاری آذربایجان شرقی را پایین تر از متوسط کشوری دانست.

به گزارش اعتدال نیوز- روز ؛ حسین فتحی در سومین جلسه از سلسله نشست های رسانه ای “به سوی قله”، شعار هفته تعاون امسال را “حکمرانی تعاون، حکمرانی مردم” دانسته و گفت: رویکردی که این وزارت در حوزه تعاون دارد، در شش عنوان مردمی سازی، هوشمندسازی، کارآمدی در تعاونی ها، شفافیت و انعکاس به موقع، شبکه سازی و تکمیل زنجیره ارزش اقتصادی و تاکید بر شرکت های تعاونی دانش بنیان، فناور و نوآور خلاصه می شود. وی ادامه داد: بیش از پنج هزار تعاونی فعال در استان داریم که برای ۸۷ هزار نفر ایجاد اشتغال داشته است.

فتحی از فعالیت ۱۹ تعاونی فناور و دانش بنیان در استان خبر داده و گفت: بیشترین سهم تعاونی ها مربوط به بخش خدماتی است و حوزه کشاورزی با سهم ۱۴ درصد از تعداد کل تعاونی ها را نیز می توان دارای رویکرد جدی در بخش تعاونی دانست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از ایجاد ۱۳۲ تعاونی در دولت سیزدهم با اشتغالزایی دو هزار و ۹۸۸ نفر خبر داد و گفت: میزان سرمایه گذاری برای ایجاد این تعداد تعاونی، ۳۲۵ میلیارد تومان بوده است. وی میزان صادرات تعاونی های کشور را دو برابر سال گذشته عنوان کرده و گفت: اقدامات خوبی برای حمایت از تعاونی ها صورت گرفته است به گونه ای که بانک توسعه تعاون باید ۷۰ درصد اعتبار خود را در اختیار تعاونی ها قرار دهد.

فتحی با اشاره به هفته تعاون و طرح های افتتاحی در طول این هفته گفت: در بخش تعاون در استان ما ۲۸ طرح با سرمایه گذاری اولیه ۱۲۹ میلیارد تومان افتتاح می شود که نسبت به سال گذشته رشد ۵ برابری را نشان می دهد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان  از دریافت بیمه بیکاری توسط هشت هزار و ۸۲۶ نفر در استان خبر داد و گفت: این میزان نسبت به دو سال اخیر، کاهش ۲۸ درصدی را نشان می دهد که نمایانگر همت دستگاه های دولتی و بخش خصوصی در افزایش اشتغال و کاهش بیکاری بوده است. وی، نرخ بیکاری در کشور را ۹ درصد و استان آذربایجان شرقی را ۸.۳ درصد عنوان کرده و گفت: جنس بیکاری استان ما نسبت به دیگر نقاط کشور، متفاوت بوده به گونه ای که درصد بالایی از بیکاران را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهد که علاقه ای برای کار در محیط کارگری از خود نشان نمی دهند.

فتحی با درخواست از کارآفرینان استان برای توجه به رویکرد دانش بنیان و فناور واحد خود گفت: همچنین افزایش دستمزد، اصلاح ساختار اقتصادی و به روزسازی دستگاه ها، امنیت شغلی و رفع دغدغه های کارگران باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در خصوص تسهیلات لازم برای مشاغل خانگی گفت: ۱۹۰ میلیارد تومان برای مشاغل خانگی اعتبار داریم که اگر با اعتبار سال ۹۹ مقایسه کنیم، ۲۲ برابر افزایش یافته و نسبت به سال گذشته نیز با افزایش ۵۰ درصدی روبرو بوده ایم.

 

 *** جزئیات طرح تشویقی کالابرگ الکترونیکی

مجید فصیحی، معاون اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز با اشاره ای به طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: این طرح از خرداد سال جاری به صورت پایلوت در ۴ استان اجرا شده و با توجه به نتایج مثبت آن، از خرداد در تمامی سطح کشور اجرایی شد. وی ادامه داد: از ۱۴ مرداد ماه، طرح تشویقی اجرایی می شود که مخصوص دهک های اول تا پنجم بهزیستی و کمیته امداد بوده و طی آن هر کس از این افراد که ۲۰۰ هزار از یارانه خود را صرف خرید با کالابرگ الکترونیکی کند، مشمول طرح تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی خواهد شد.

فصیحی افزود: این طرح در چهارهزار و ۸۰۰ فروشگاه خرد و ۴۰۳ فروشگاه زنجیره ای اجرایی می شود.