تخصیص ۵ هزار میلیارد تومان برای تامین تراکتور در دور دوم سفر رئیس جمهور به تبریز
تخصیص ۵ هزار میلیارد تومان برای تامین تراکتور در دور دوم سفر رئیس جمهور به تبریز
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: آنچه که باید در تیمورلو تقویت شود تبدیل این منطقه به بندر خشک به جای کشت فراسرزمینی است.

به گزارش اعتدال نیوز – روز ؛ محمد کلامی در نشست  هم  اندیشی و بررسی  مشکلات  سیر تیمورلو در شهرستان آذرشهر اضافه کرد: البته جایگزینی کشت سیر به جای پیاز که یک محصول آب بر است نیز می‌تواند انجام بگیرد و از سویی علاقه و دانش مردم منطقه به این امر وجود دارد و ما نیز کمک می‌کنیم این موضوع پیگیری شود.

وی افزود: اکنون از کرمان، همدان، کردستان و گیلان سیر به تیمورلو برای خشک، بسته بندی و صادرات می‌آید که می‌توان این کارها را با تاسیس شهرک سیر رونق دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: در آذربایجان شرقی  سطح زیر کشت سیر ۸۲۰ هکتار است که ۴۰۰ هکتار آن مربوط به تیمورلو است.

اکبر فتحی، افزود: سطح الگوی کشت سیر در آذربایجان شرقی محدود است، در کل استان برش الگوی کشت که مربوط به سیر می شود ۱۶۲ هکتار است و در الگوی ملی قرار نمی گیرد. عمده حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی  از سیرکاران مربوط می شود به اینکه فقط کشت سیر در این منطقه لحاظ نمی شود بلکه فرآوری سیر در تیمورلو انجام می گیرد یعنی در استانهای دیگر سیر تولید می شود و فرآوری آن در تیمورلو انجام می گیرد. نگهداری و صادرات نیز در این شهر صورت می گیرد.

وی بیان کرد: ما سعی داریم میزان سطحی که در الگو هست را افزایش دهیم و علت آن این است که سیر نسبت به پیاز میزان آب کمتری نیاز دارد، مقاومتش در برابر انواع ناملایمات بیشتر است، چون کشت پاییزه است به نوعی از آب سبز استفاده می کند. زمانی که تنش آبی اتفاق می افتد سیر برداشت شده است و مجموع این عوامل باعث می شود تا میزان سطح زیر کشت سیر را در الگوی استانی افزایش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: محدودیتی برای تامین تسهیلات برای سیرکاران به منظور مکانیزاسیون وجود ندارد و در دور دوم  سفر رئیس جمهور تسهیلاتی به مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان برای تامین تراکتور مصوب شده است. از این محل تسهیلات به سیرکاران به منظور تهیه تراکتور ارائه می شود.

وی افزود: عمده مشکلی که برای مکانیزه نشدن در تیمولو هست کوچک بودن قطعات است کشاورزان باید به سمت یکپارچه سازی اراضی بروند درخواست یکجاکشتی انجام دهند و از مشوقهای لازم که در قانون وجود دارد استفاده کنند.

فرماندارشهرستان آذرشهر نیز در این نشست اظهار کرد: ظرفیت ایجاد شهرک فراوری سیر در منطقه وجود دارد و برند سیر به نام تیمورلو در کشور شناخته شده است اگر این کار به صورت بندر خشک انجام گیرد نتیجه بخش خواهد بود.

شمسعلی محمودیان، افزود: اگر برای حفظ برند سیر منطقه تیمورلو و حمایت از محصول تلاش نکنیم، این ظرفیت را از دست ما خواهند گرفت. برگزاری جشنواره سیر تیمورلو، راهی برای حفظ و معرفی برند سیر تیمورلو است.