ضرورت حل موضوع معادن اندیس و سوناجیل برای توسعه شهرستان هریس
ضرورت حل موضوع معادن اندیس و سوناجیل برای توسعه شهرستان هریس
با حضور معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک آذربایجان شرقی، رئیس دادگستری آذربایجان شرقی، فرماندار شهرستان هریس، امام جمعه شهرستان و دیگر مسئولین شهرستانی، مسائل و مشکلات شهرستان هریس، مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل، معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در این جلسه با بیان اینکه ظرفیت سازی برای تحقق شعار سال، مهمترین رویکرد ریاست قوه قضائیه است، اظهار داشت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به سال افزایش تولید و اشتغال، نامگذاری شده است، باید از همه ظرفیت ها و پتانسیل های موجود ، استفاده کرد.
حسن بابایی با اشاره به مشکلات شهرستان هریس گفت: متأسفانه علی رغم پتانسیل ها و ظرفیت بالای شهرستان هریس، این شهرستان جایگاه مناسبی از لحاظ اقتصادی و صنعتی ندارد.
وی افزود: دو پتانسیل خوبی که می تواند این شهرستان را به رونق و توسعه برساند، معادن اندیس و سوناجیل هست که هر دو معدن هم به دلایل کاذب، توقف شده است.
معاون قوه قضائیه با بیان اینکه در تمامی پروژه ها و طرح ها، منافع مردم و کشور باید در نظر گرفته شود گفت: در بحث تملک اراضی این دو معدن که عامل اصلی اختلاف و توقف پروژه های مذکور هست، مطمئنا منافع مردم در نظر گرفته شده است و قیمت گذاری اراضی، معقولانه بوده است.
بابایی ادامه داد: برخی از مردم در بعضی از جاها بدون دلیل و بر اثر فضاسازی های غیر معقول، درخواست های خارج از عرف و تمرد از قانون دارند که هم به ضرر خودم مردم و دولت است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه با بیان اینکه اگر مشکل معادن اندیس و سوناجیل حل شود برای بیش از دو هزار نفر، اشتغالزایی خواهد شد گفت: به خاطر منافع و زیاده خواهی های چند نفر، نباید پروژه های مهم متوقف شود لذا باید با توجه به ماده ۲۲ ، این مشکل به نفع مردم و کشور، حل شود.
معاون قوه قضائیه افزود: برای حل مشکل تملک اراضی و مشکلات قضایی دیگر در معادن اندیس و سوناجیل، تدابیری اندیشیده شده است و اگر مردم مانع فعالیت شوند، از نیروهای انتظامی و یگان ویژه برای کنترل شرایط، استفاده خواهیم کرد.
وی با تأکید بر اینکه فعالیت این معادن به نفع مردم منطقه و شهرستان هست گفت: از مردم شهرستان و به خصوص روستاهایی که معادن در آنجا واقع شده است درخواست داریم که تحت تأثیر شایعه ها و فضاسازی های غیر معقول قرار نگیرند و منافع جمع را هم در نظر بگیرند چرا که فعالیت این دو معدن، تحولی عظیم برای شهرستان هریس خواهد بود.

**** اقناع سازی اولویت ما در معادن اندیس و سوناجیل هست

رئیس سازمان دادگستری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه نزدیک به چهار سال معدن اندیس به دلیل مقاومت اهالی منطقه، متوقف شده است، گفت: قریب به ۸۰ درصد سندهای اراضی این منطقه صادر شده است و متاسفانه به خاطر کارشکنی عده ای، این معدن هنوز توقف شده است.
خلیل الهی در جلسه قضایی شهرستان هریس افزود: ما تا کنون سعی کرده ایم از طریق اقناع سازی و گفتگو با اهالی منطقه، موضوع را به شکل مسالمت‌آمیز حل کنیم، لذا مردم هم سعی کنند نهایت همکاری را داشته باشند.

**** توسعه معادن از اصلی ترین محورهای توسعه شهرستان هریس

فرماندار شهرستان هریس هم در این جلسه با اشاره به مشکلات شهرستان هریس گفت: مهمترین مشکل شهرستان، کمبود آب شرب و کشاورزی است که در صورت احیاء سدهای آرباطان و هرزه ورز، تا حدودی این مشکلات هم حل خواهد شد.
جلیل وند با بیان اینکه شهرستان هریس مشکلات عدیده ای دارد گفت: یکی از مهمترین محورهایی که می تواند شهرستان را به رشد و توسعه برساند، توسعه معادن است.
وی گفت: دو معدن مهم در این شهرستان وجود دارد که متأسفانه هر دو معدن هم به دلیل مشکلات اراضی، متوقف شده است.
وی ادامه داد: تأخیر در اجرای پروژه ، علاوه بر ضرر مالی به شهرستان، به دولت هم ضرر مالی دارد چرا که دولت برای یکی از معادن که سرمایه گذار خارجی دارد، ۱۱ درصد سود می دهد.